Transportul containerizat – generalitati si particularitati ale acestuia

Transportarea de marfa cu ajutorul containerelor sau a unor structurii specifice nu mai reprezinta de mult un element de noutate. In fiecare tip de transport acestea sunt utilizate, fiind adaptate pentru a duce marfa la destinatie in conditii corespunzatoare. Spre exemplu, pentru a realiza transport rutier cu containere, este necesara utilizarea de autocamioane – care au sau nu remorca, respectiv a autotractoarelor care au in dotare semiremorci specializate.

Transportarea containerelor constituie in momentul de fata una dintre optiunile cele mai populare pentru volumele mari. Autotrenul este poate cel pentru care opteaza majoritatea nu numai pentru constructia sa robusta si simpla, dar si pentru ca prezinta coeficientul cel mai mic. Se traduce prin costuri reduse, comparativ cu alte vehicule rutiere ce au aceeasi specializare. De asemenea, aceasta se preteaza in conditii excelente transportului de incarcaturi mai mari decat limita obisnuita sau care se disting prin lungimi mari.

Pentru a transporta containere de capacitati mari se folosesc semiremorci speciale, constand in constructii specifice, care dispun de amenajarile corespunzatoare si de dispozitive de fixare. Asigura astfel o deplasare eficienta, fara balansare verticala sau orizontala.

Clasificarea containerelor

Numeroasele tipuri de containere existente si utilizate la ora actuala in domeniul transporturilor face necesara realizarea unei clasificari. Se pot clasifica in 6 categorii mari, dupa cum urmeaza:

  1. Containerul pentru marfa de diverse tipuri: inchis (cu perete de extremitate echipat cu usa sau cu usi laterale), cel fara acoperis (standard, cu pereti laterali deschisi sau cu pereti si extremitati deschise).
  2. Containerul termic: poate prezenta proprietati izoterme, poate fi frigorific sau incalzit.
  3. Containerul de tip cisterna – se clasifica in modele pentru gaze lichiefate si in cele pentru vracuri lichide.
  4. Containerul pentru vrac uscat
  5. Containerul de tip platforma

Dorinta transportatorilor este de a oferi eficienta optima in exploatarea lor, motiv pentru care este necesar ca acestea sa asigure cateva calitati. Pentru inceput, abilitatea de a fi transportate cu mijloace de transport adecvate indiferent de tipul lor este necesara. Asta depinde de caracteristicile fizice, motiv pentru care exista containere in dimensiuni standard. De asemenea, asigurarea unui consum de munca minim este necesara pentru ca operatiunea de transportare a containerului sa fie cat mai eficienta.

Containerul trebuie sa indeplineasca anumite caracteristici geometrice pentru realizarea transportului!

Atunci cand indeplineste caracteristici tehnice corespunzatoare, indiferent de tipul lor, containerele constituie variante de transport valabile si mijloace de cooperare intre solutii de transport diverse. In acest sens, proprietarii de containere trebuie sa aiba in vedere imbunatatirea lor constanta si cu atat mai mult partea ce vizeaza parametrii dimensionali.

Containerele sunt destinate transportului de marfa pe diverse cai: pe sosea, pe cale ferata, pe apa. De asemenea, este necesar ca acestea sa permita o manipulare eficienta, indiferent de mijlocul tehnic prin care este mutata marfa, si la incarcare si la descarcare. La fel este valabil si in cazul mijloacelor de transbordare, de obicei parte a dotarilor din puncte de expeditie ce prezinta dimensiuni standard sau unice.

Raportat la dimensiunile din exterior, exista masuratori specifice pentru a desemna tipul containerului. Unitatea utilizata este piciorul. La nivel international acesta este TEU – Twenty Equivalent Units, avand 20 de picioare.

Fiecare container are in constructie acele elemente standardizate la nivel international –  piesele de colt. Iata care sunt functiile indeplinite de acestea:

  • Cotarea containerelor prin utilajele create special pentru a prinde in mod automat piesele superioare de colt
  • Fixarea lor prin piese de colt inferioare pe mijloace diverse de transport
  • Cuplarea de contacinere de 20 inch in unul de 40
  • Modificarea greutatii celor aflate la nivel superior

Fiecare containter trebuie sa respecte dimensiunile totale impuse, in functie de categoria din care fac parte (latime, lungime, inaltime), dar si greutatea admisa de fiecare.

Vor prezenta intotdeauna un avantaj containerele care prezinta dimensiuni standard in exterior, dar si care prezinta o tara minima (greutatea proprie) si un volum maxim in interior.